Głośny powrót do biurowej rzeczywistości
Warszawa, 8 września 2014 – Powakacyjny powrót do biura nie należy do przyjemności. Ale do czego najtrudniej jest nam się przyzwyczaić? Okazuje się, że najbardziej przeszkadza nam hałas, który wpływa na naszą koncentrację i efektywność. To jeden z najbardziej uciążliwych czynników pracy w biurze. Powoduje ogólne rozdrażnienie i przyczynia się do zwiększenia poziomu stresu, bezpośrednio wpływając na nasze samopoczucie.
Wrzesień to okres powrotów z wakacyjnych wojaży. Po letnim wypoczynku wracamy do biur z podładowanymi akumulatorami oraz dodatkową motywacją do pracy.
Jednak wystarczy zaledwie kilka godzin, aby zacząć odczuwać pierwsze uciążliwości związane z pracą w biurze, szczególnie w open space. Ta forma aranżacji przestrzeni ma służyć przede wszystkim usprawnieniu komunikacji, wymianie wiedzy oraz umocnieniu współpracy pomiędzy pracownikami.
Jednak dla pracownika, który codziennie spędza co najmniej 8 godzin w biurze oznacza to również szereg niedogodności, które wpływają na jego efektywność pracy. Do najczęściej wymienianych możemy zaliczyć brak prywatności oraz hałas dobiegający z każdej strony. Fragmenty rozmów współpracowników, dźwięk dzwoniących telefonów, szum urządzeń biurowych, czy chociażby trzaskanie drzwiami docierające do nas w tym samym momencie, nie tylko wpływają negatywnie na naszą koncentrację, ale również sprawiają, że czujemy się rozdrażnieni i podenerwowani. Jest to szczególnie odczuwalne przez pracowników w okresie powakacyjnym.
Po powrocie z wakacji, wypoczęci i wyciszeni, takie negatywne bodźce odbieramy ze zdwojoną siłą. Dodatkowo może to być bardziej odczuwalne, kiedy wszyscy wracają do pracy w jednym momencie i biura robią się pełne. Możemy pokusić się o stwierdzenie, że biurowy hałas dosłownie w nas uderza.
Wypracowanie dobrych praktyk związanych z przestrzeganiem etykiety akustycznej pozwala ograniczyć te uciążliwości i ułatwić powrót do pracy. Każda firma może sama opracować swoje własne zasady, dopasowane do specyfiki pracy poszczególnych zespołów oraz aranżacji biura. Taką etykietę akustyczną warto opracować wraz z pracownikami, tak by była dostosowana do ich potrzeb, specyfiki organizacji i aranżacji konkretnego biura – mówi Magda Szubert, ekspert z zakresu akustyki przestrzeni biurowej i jej wpływu na pracę ekspert.